Rysstad 2018 ........................................................

Forårstur til Norge 2018
31. maj - 7. juni.

I efteråret 2009 var vi en tur rundt i det sydlige Norge og kørte bl.a. på Suleskarvejen til den lille by Rysstad i Setesdalen (se mere om denne tur andetsteds på hjemmesiden). Vi blev meget begejstrede over de flotte efterårsfarver og prøvede at forestille os, hvordan der så ud tidligere på året.
Det er så først nu – 9 år senere – at vi har fået os taget sammen til at tage turen. Det blev så i slutningen af foråret/starten af sommeren af den simple grund, at Suleskarvejen er lukket om vinteren og det meste af foråret. Den åbnes først for trafik 20. maj.

Vi har så valgt at kombinere turen med et besøg i en botanisk have i Lund i det sydlige Sverige samt et af de utallige steder, Axtorna, hvor danske og svenske soldater har kæmpet mod hinanden - heldigvis for hundreder af år siden. Herfra er det så planen at køre op langs Kattegat-kysten og sejle over Oslofjorden.

Her følger en beskrivelse af turen
med tilhørende links til dias/videoshow,
som i billeder viser indtryk fra turen.



Lidt teknisk:
Alt billedmateriale på denne tur er optaget i høj opløsning (1920 x 1080) og formatet 16:9.
Det betyder, at billedfilerne er meget store.
Det medfører, at download-tiden kan blive ret lang, hvis du ikke har en meget hurtig internetforbindelse.
Hvis du oplever, at en billedfil "hakker", "fryser" eller slet ikke starter, kan du prøve
1) at være tålmodig og vente på at filen hentes,
2) at aktivere "pause" på afspilningsskærmen et stykke tid eller
3) at aktivere "stop" og derefter starte afspilningen forfra.


Længden af hvert show er angivet i min:sek og
der er tilsat lidt stemningsmusik.

Tænd for dine højttalere



Torsdag den 31. maj:
Vi startede hjemmefra kl. 7.30.
Vejret havde været fantastisk gennem det meste af maj måned – og det var faktisk blevet varmere og varmere for hver dag. Overhovedet ingen regn i månedens sidste 3 uger.
- Og det blev en varm dag.
Vi havde som nævnt ovenfor, besluttet at besøge den botaniske have i Lund , som er tilknyttet Lunds Universitet.
Vi havde måske forventet os lidt for meget – i hvert fald blev det ikke så stor en oplevelse, som vi havde håbet.
Fra Lund fortsatte vi nordpå og tog en lille omvej ud til Kattegat-kysten og besøgte byerne Torekov og Båstad, før vi fandt frem til vores overnatningssted, Ocean Hotel i Falkenberg kl. lidt over 18.
Temperaturen havde ligget på 29 – 30 grader hele eftermiddagen. Lige varmt nok til os!

Klik her for at se "Til Sverige" (5:54)

Fredag den 1. juni:
Vi står op til endnu en varm dag.
Fra Falkenberg kører vi lidt ind i landet for at finde et sted, der hedder Axtorna.
Her udkæmpede ca. 20.000 svenske og danske soldater et voldsomt slag i 1565 som et led i Syvårskrigen (1563 - 1570). Der blev vist nok dræbt næsten 3.000 – og der blev ikke udråbt en sejrherre!
Vi fandt stedet, som i 1965 blev markeret med en mindesten – 400 år efter slaget.
Det er lidt underligt at stå og se ud over nogle fredelige marker og blive mindet om, hvilke uhyrligheder vore to nu så fredelige nordiske nabostater udsatte hinanden for – og for relativt få år tilbage i tiden.

Derefter fandt vi tilbage til motorvej E6, som ledte os videre nordpå til Svinesund og grænsen til Norge – og straks måtte vi betale 20 Nkr for at krydse grænsen. Typisk norsk!
Da vi nærmede os byen Moss, gik der kludder i vores planlægning. Jeg havde forventet, at vi skulle sejle tværs over Oslofjorden fra Moss til Horten, men GPSen ville det anderledes, så pludselig var vi kommet meget længere nordpå og kørte i stedet under Oslofjorden gennem en ret ny, 7,5 km lang tunnel. Vi kom så til byen Drammen, og her var der ualmindelig tæt trafik, hvilket medførte, at vi kom ret sent frem til vores overnatningssted, Vindfjelltunet Gjestegaard. Her fik vi et noget mere primitivt værelse end i Falkenberg – men det var såmænd også en spændende oplevelse.

Klik her for at se "Til Norge" (5:46)

Lørdag den 2. juni:
Varmen fortsætter – og der er ingen tegn på, at det stopper.
I dag skal vi dog kun køre en lille tur på 230 km til Rysstad i Setesdalen. Her venter 5 overnatninger i en hytte.
Vi kørte vestpå det meste af tiden og kom på turen over Telemarken op i ”snehøjde”.
Vi var fremme i Rysstad ved 14-tiden og brugte så resten af dagen til afslapning og udluftning af vores overophedede hytte.
I morgen regner vi med at blive kølet lidt ned på Suleskarvejen.

Klik her for at se "Til Rysstad" (5:24)

Søndag den 3. juni:
Suleskarvejen var lidt mere kølig – vi nøjedes med 24 grader.
Vejen er ca. 40 km lang og forbinder Sirdalen med Setesdalen.
Det er en flot vej – og en klar, blå sommerhimmel gør blot oplevelsen perfekt. Der var ikke meget sne tilbage, men til gengæld var der masser af rent, blåt vand i de utallige små og større søer. Vejens højeste punkt er 1.050 m.o.h., hvilket jo ikke er imponerende, men dog over trægrænsen og vejen er lukket om vinteren (åbnede 20.maj).
Jeg tror, at jeg fik nogle gode billeder med dronen.

Klik her for at se "Suleskarvejen" (10:40)

- og her for at se dronefilm (7:32)

Mandag den 4. juni:
I dag kørte vi nordpå. Vi fulgte Rv 9 gennem byerne Valle, Bykle og Hovden til Haukeli, hvor vi kørte ind på E134 mod Røldal. På strækningen mellem Haukeligrend og Røldal (ca. 40 km) er der fantastisk smukt. Der er stadig sne/is, der flyder rundt i søerne og giver landskabet et næsten arktisk præg. Temperaturen var også ganske behagelig – omkring 17 grader.
Tilbage i Rysstad er temperaturen igen oppe sidst i tyverne, men vi er efterhånden ved at vænne os til det.

Klik her for at se "Haukelifjell" (6:48)

- og her for at se dronefilm (6:18)

Tirsdag den 5. juni:
Vi kører igen til Suleskarvejen – men denne gang for at fortsætte de ca. 20 km fra Suleskard til Lysebotn i bunden af den 40 km lange Lysefjord med de næsten 1000 m høje fjeldvægge på begge sider. Også her oplever vi en fantastisk natur – råt og brutalt. De sidste km består af 27 hårnålesving fra udsigtspunktet Øygardstøl til Lysebotn!!!
I dag var vejret medgørligt – kun 17-18 grader – så det blev en på alle måder behagelig dag.

Klik her for at se "Lysevejen" (11:13)

- og her for at se dronefilm (3:02)

Onsdag den 6. juni:
Når vi i morgen kører fra Rysstad til Kristiansand tager vi hovedvej 9, som er en relativt ny og moderne vej.
På strækningen fra Rysstad til Evje – ca. 80 km – kan man stadig finde den oprinderige vej gennem Setesdalen, og den er slet ikke så håbløs at køre på – den er asfalteret, men ofte så smal, at der er etableret ”mødepladser”. Den valgte vi så at køre i dag for at se elven Otra, som løber gennem Setesdalen, fra den anden side. Den ny og den gamle vej ligger nemlig konsekvent på hver sin side af elven.
På lange strækninger er Otra så bred, at nordmændene betegner ”udposningerne” som ”vatn” eller ”fjorde”.
Det blev til en ganske fin tur.
Fra Evje tilbage nordpå til Rysstad tog vi så Rv 9, som vi så også skal køre på i morgen, men sydpå.
Vejret var igen medgørligt – kun 18-20 grader.

Klik her for at se "Setesdalen" (7:55)

- og her for at se dronefilm (7:01)

Torsdag den 7. juni:
Hjemrejsedag.
Vi skal ”bare” pakke og så køre de små 140 km til Kristiansand, køre ombord på færgen fra Fjord Line, sejle 2 t 15 min. til Hirtshals og så ellers ”tøffe” hjem – men det går der såmænd også en dag med.

Klik her for at se "Hjemturen" (6:38)


-----------------------

Konklusion:
Det var spændende at opleve området omkring Suleskarvejen om foråret.
- Selv om vi nok mente, at der var skruet lige højt nok op for temperaturen i Setesdalen, var det en dejlig tur – og det meste af tiden opholdt vi os jo på højfjeldet.
Det flotte vejr var jo også en medvirkende årsag til, at vi fik nogle flotte billeder med hjem.

  PR©2018