Sverige 2015............................................................


Björkliden
22. – 26. januar 2015


Turen til Azorerne gav os troen på, at vi vist godt kunne satse på lidt flere rejser, der omfattede flyvning.
Efter lidt snakken frem og tilbage kom vi så frem til den ret tåbelige tanke, at vi da kunne prøve at tage til Björkliden og tage nogle overnatninger på Hotell Fjället. Måske kunne vi være lidt mere heldige med at se nordlys end på vores tur til Grønland - og så kunne vi holde min (Palles) fødselsdag nord for Polarcirklen.
Næsten inden vi havde tænkt den "syge" idé rigtigt igennem, havde vi bestilt et forlænget weekendophold på Hotell Fjället med to nordlys-ture til "vores" lille fjeld, Njulla - heraf den ene tur med spisning (på min fødselsdag) - en hundeslædetur, flybilletter samt leje af bil.

Så var det jo bare med at blive klar til den vanvittige tur.

Her følger lidt om vores oplevelser undervejs med tilhørende link til dias/videoshow, som i billeder viser indtryk fra turen.


Lidt teknisk:
Alt billedmateriale på denne tur er optaget i høj opløsning og formatet 16:9.
Det betyder, at billedfilen er meget stor.
Det medfører, at download-tiden kan blive ret lang, hvis du ikke har en meget hurtig internetforbindelse.
Hvis du oplever, at billedfilen "hakker", "fryser" eller slet ikke starter, kan du prøve
1) at være tålmodig og vente på at filen hentes,
2) at aktivere "pause" på afspilningsskærmen et stykke tid eller
3) at aktivere "stop" og derefter starte afspilningen forfra.


Længden af billedfilen er angivet i min:sek og
der er tilsat lidt stemningsmusik.

Tænd for dine høttalere



Det hele starter....

Torsdag den 22. januar:

Denne gang skal vi endnu tidligere op, end da vi tog til Azorerne.
Vi skal helst være i Billund kl. 4.30 - så vi stod op kl. 2.30!!!
Nu er der jo ikke direkte rute fra Billund til Nordsverige, så vi lettede fra Billund med en propelflyvemaskine af Typen Saab 2000 med kurs mod Stockholm.
Vi skulle have lettet kl. 6.30, men p.g.a. vejret, blev vi noget forsinkede, da maskinen skulle af-ises. Der kan kun være 50 passagerer i maskinen, men den var langt fra fyldt.
Godt halvanden time senere landede vi i Arlanda lufthavn ca. 40 km nord for Stockholm. Det er en pænt stor lufthavn - ja, nærmest en hel by.
Forsinkelsen var nu ikke noget problem, for vi skulle først flyve videre fra Stockholm til Kiruna kl. 11.30 - og den afgang viste sig også at blive forsinket med næsten 1 time.
Turen til Kiruna foregik i en noget større maskine - en Boing 737-800 med plads til 162 passagerer - og den var næsten fyldt.
Da vi ankom til Kiruna kl. 13.40 kunne vi aflæse en temperatur på minus 27 grader!
Vi fik udleveret nøgler til vores lejede bil, som viste sig at være en Volvo V40, selv om vi "kun" havde bestilt en bil i Ford Fiesta-klassen. De, der udlejer biler på disse breddegrader, ved selvfølgelig, hvad der kræves af en bil, der skal fungerer under dybfryserlignende forhold, så den var selvfølgelig udstyret med vinterdæk inkl. pigge og med strømkabel for tilslutning af motorvarmer med tilhørende varmeblæser i kabinen. Dejligt!
Jeg fandt mig relativt hurtigt til rette i Volvo'en, og så kunne vi tage hul på sidste del af dagens tur - de 115 km fra Kiruna til Björkliden.
Det skulle hurtigt vise sig, at pigdækkende var absolut nødvendige. På disse breddegrader er vintervedligeholdelse af veje ensbetydende med, at der fjernes sne, hvorefter sneresterne køres sammen og bliver til en stenhård is-overflade. Der er ingen mening i at forsøge at salte - det er uvirksomt ved lavere temperaturer end ca. minus 7 grader - og sand ville bare øjeblikkeligt blæse af. Så vi tøffede af sted på vores pigge, mens temperaturen faldt til minus 33 grader - for dog at stige igen til minus 29 ved ankomsten til Hotell Fjället ved 16-tiden. Vi er nu ca. 200 km nord for Polarcirklen, og på denne tid af året står solen op kl. ca. 9.30 og går ned igen kl. ca. 14.30.
Vi spiste kl. 18 og besluttede os så for at gå en lille aftentur til et lille højdedrag lidt syd for hotellet, hvor vi tidligere havde oplevet midnatssol ved midsommer. I år håbede vi på, at vi måske kunne være så heldige at se nordlys - eller "norsken", som svenskerne kalder det. Det var en helt klar aften med masser af stjerner på himlen, og vi blev derfor lidt overraskede over at se, at der øjensynligt trak en skystribe hen over den nordlige del af himlen. Vi gik lidt videre opad og sydpå, og da vi efter nogle minutter igen vendte os om, oplevede vi så det, hele turen handlede om: Skystriben viste sig at blive til et flot nordlys i hovedsageligt gule og grønlige nuancer, som trak spor i brede bånd over himlen mellem stjernerne. Vi blev rimeligt mundlamme og kunne blot konstatere, at vi på vores første aften så dét, vi havde håbet på, men måske ikke helt troede på.
Desværre var det ikke muligt for os at tage billeder af fænomenet. Det kræver lidt bedre fotoudstyr og evner, end vi er i besiddelse af. Efter den oplevelse kunne vi med tilfredshed gå tidligt i seng - det havde været en ret lang dag.

Fredag den 23. januar:

Efter morgenmaden havde vi planlagt at køre en tur til Narvik - eller i hvert fald i den retning. Det havde frosset 30 grader hele natten og desværre havde vores motorvarmer ikke fungeret efter hensigten, så bilen var dybfrosset, da vi åbnede den. Den startede dog uden problemer, men det tog lidt tid at få interiørets temperatur til at stige fra minus 30 til plus 22 grader!
Så gik det ellers lystigt mod den norske grænse, og vi måtte hurtigt konstatere, at svenskerne åbenbart ikke mente, at det var et problem, at vejen var totalt overiset - de kørte som om det var normale vejforhold. Vi så mange utroligt spændende landskaber og is-og sneformationer. Det er svært at genkende landskabet, som vi husker det fra vores sommerture.
Efter at have krydset grænsen til Norge skete der 2 ting med vejret: Temperaturen steg 10 grader til ca. minus 20 - og det begyndte at blæse. Der skal ikke meget vind til at flytte dybfrossen sne, så vi så snart sneen fyge hen ad og på tværs af vejen - så meget, at vi besluttede at vende om, før det måske endte med, at vejen blev lukket, så vi ikke kunne komme tilbage.
Tilbage i Sverige stilnede blæsten af - og temperaturen faldt tilbage til sine minus 28 grader. Det lykkedes os også at få taget nogle billeder af en kæmpestor flok rener, der blev fodret i en indhegning. De går sandsynligvis frit rundt om sommeren, men bliver fodret i vinterperioden. Vi så også "frosne vandfald", d.v.s. enorme istapper, der hang langs vejsiden, hvor vandet havde drevet ned fra fjeldsiderne.
Vi var tilbage på hotellet midt på eftermiddagen - efter at have spist vores medbragte madpakker, som vi smurte, da vi spiste morgenmad. Vi mener også at have fået løst problemet med den manglende opvarmning af bilen.

Vi spiste aftensmad kl. 18 og holdt så pause indtil vi begyndte den store påklædning som forberedelse til turen op til Aurora Sky Station på Njulla. Vi skulle møde ved receptionen kl. 20.30 - og her fik vi så at vide, at arrangørerne desværre havde været nødt til at aflyse arrangementet. Problemet var, at temperaturen oppe på bjerget var faldet til minus 32 grader, og samtidig var det begyndte at blæse lidt, så temperaturen føltes som lavere end minus 40 grader. Man turde ikke sende folk op med den ret primitive stolelift, der normalt bruger 20 minutter på turen op til toppen. Hvis uheldet skulle være ude, så liften eksempelvis gik i stå, kunne de, der hang til "frysetørring" i minus 40 grader, meget let få frostskader. Det var naturligvis en streg i regningen, men heldigvis havde vi jo set nordlys aftenen før. Vi besluttede at gå op på det samme højdedrag bag hotellet som aftenen før for at se, om vi igen kunne være heldige. Det var vi! Der dukkede igen et nydeligt nordlys frem - dog knap så flot som aftenen før, men alligevel: Nu havde vi set nordlys 2 aftener i træk!!!

Lørdag den 24. januar:

Vi er ret tidligt oppe, da vi skal på hundeslædetur kl. 10.
Vi er 8 personer, der først bliver kørt en lille kilometer væk fra hotellet til et "påklædningsværelse", hvor vi forsynes med overall, sko, handsker og briller, da turen kan blive ganske kold. Nok er temperaturen til morgen kommet "op" på minus 16 grader, men med en del vind føles det som minus 24 grader.
Påklædt til de arktiske temperaturer bliver vi delt i 2 hold med 4 personer til hvert spand hunde, som vi hjælper kuskene med at spænde for slæderne. Her - i modsætning til Grønland - spændes hundene for i 2 rækker med 6 hunde i hver række - 12 hunde i alt. Så gik det ellers af sted, og vi kom et godt stykke over trægrænsen, før vi holdt pause og gjorde klar til tilbageturen. I pausen blev der naturligvis taget mange billeder og videoer.
Vel tilbage gik vi til frokost kl. 13 og bestemte os så til at holde fri resten af dagen - dog tjekkede vi lige, om bilvarmeren fungerede - og det gjorde den!

Søndag den 25. januar:

Vejret er blevet mildere - der er kun minus 6 grader, da vi står op.
I dag vil vi køre til Abisko for at se, om der stadig er vand i Abisko Canyon.
Det var dejligt at komme ind i en varm bil, og vi kørte hurtigt de små 10 km til Abisko. Og ja, der er også vand i kløften om vinteren, men det er ikke mange steder, det kan ses. Alt er simpelthen frosset til, så man kun ser en masse istapper.
Så kører vi igen mod Norge, for at prøve at finde en holdeplads, vi tidligere har fundet attraktiv, når vi har været der om sommeren. Og nu løber temperaturen da helt grassat. Da vi finder ”vores holdeplads” er temperaturen helt oppe på 0 grader - og så sner det - nærmest tø-sne.
Så vender vi tilbage til Björkliden og temperaturen kommer igen på plads: Minus 7 grader.

Kl. 17.30 skal vi på den store tur til Aurora Sky Station – og denne gang bliver turen ikke aflyst.
Vi bliver kørt de 8 km til lift-stationen, hvor vi får udleveret det nødvendige tøj til den barske ”flyvetur” op til toppen. Turen forløber fint, og vel oppe affører vi os den voldsomme vinterbeklædning. Vi præsenteres nu for en 4-retters menu med tilhørende vine. Menuen er virkelig lækker og er præget af lokale specialiteter: Rensdyr- og elgkød.
Efter middagen forklarer vores guide lidt om nordlyset; dels de mere mytologiske historier, dels de videnskabelige kendsgerninger. Så er det tid at komme udenfor. Vi var lidt skeptiske, for samtidig med, at temperaturen var steget, var der også efterhånden kommet et pænt skydække, så den første times tid så vi ikke noget – men så begyndte der at gå hul i skydækket og vi kunne se en del stjerner – et godt tegn.
Og så skete det igen: Der begyndte ganske langsomt at dukke nordlys op – og efterhånden bredte det sig som gardiner over himlen. Vi var vel et halvt hundrede mennesker, der stod og var ved at dreje nakken af led for at følge det fascinerende naturfænomen.
Efter en times tid svandt nordlyset, og vi begyndte så småt at forberede os på nedturen – der går lidt tid med at komme i alt polar-klunset.
Turen ned forløb også fint, og vi blev derefter kørt tilbage til vores hotel. Det var efterhånden blevet midnat, men vi brugte alligevel lidt tid på at få pakket det meste, så vi kunne være klar til tidlig afrejse dagen efter.


Klik her for at se "Vinter i Björkliden" - (13:32)


Mandag den 26. januar:

Vejrudsigten truede med, at der kunne komme sne i løbet af formiddagen, så vi satsede på at køre ret tidligt fra hotellet, selv om vi først skulle med flyet fra Kiruna kl. 13.40.
Snevejret udeblev dog, men det var alligevel dejligt at komme af sted i god tid, så vi havde tid til at nyde det flotte vinterlandskab.
Vi fik afleveret bilen og kom planmæssigt først til Stockholm og derefter til Billund.
Så manglede vi blot en times kørsel hjem, hvor vi ankom ved 20-tiden.

----------------------------------

Konklusion:

Turen var lidt af en satsning: Kunne vi holde til det – og ville vi se nordlys?
Begge dele kan besvares bekræftende, og vi fik mange gode oplevelser.
Vi var glade for, at vi turde prøve udfordringerne – så nu har vi også været nord for Polarcirklen i vinterhalvåret.




PR©2015