Tanum Strand 2017 ........................................

Sveriges vestlige skærgård 2017
fra 23. - 26. maj.

Efter at have læst en del kriminalromaner af den svenske forfatter Camilla Läckberg, fik jeg lyst til at tage en tur til Sverige og besøge den lille by Fjällbacka. Det er nemlig her, handlingen i Läckbergs romaner foregår.
Vi har derfor lavet en lille forårstur, hvor vi skal bo på Hotel Tanum Strand, lidt nord for Fjällbacka.

Her følger en kort beskrivelse af turen
med tilhørende links til dias/videoshow,
som i billeder viser indtryk fra turen.

Lidt teknisk:
Alt billedmateriale på denne tur er optaget i høj opløsning (1920 x 1080) og formatet 16:9.
Det betyder, at billedfilerne er meget store.
Det medfører, at download-tiden kan blive ret lang, hvis du ikke har en meget hurtig internetforbindelse.
Hvis du oplever, at en billedfil "hakker", "fryser" eller slet ikke starter, kan du prøve
1) at være tålmodig og vente på at filen hentes,
2) at aktivere "pause" på afspilningsskærmen et stykke tid eller
3) at aktivere "stop" og derefter starte afspilningen forfra.

Længden af hvert show er angivet i min:sek og
der er tilsat lidt stemningsmusik.

Tænd for dine højttalere

Tirsdag den 23. maj:
Det ser ud til at blive fint vejr til vores køretur – tørvejr, ikke for varmt og ikke for koldt. Vi kører tidligt hjemmefra. Temperaturen er 11 grader – den stiger i løbet af dagen til 21 grader for at falde til 18 grader kl. 16.30, hvor vi ankommer til Hotel Tanum Strand efter 718 km.

Der er ikke meget at berette om selve turen. Vi holdt – som sædvanlig når vi kører til Sverige – pause i Nyborg og Karslunde og derefter nogle mindre pauser i Sverige.

Fremme ved hotellet blev vi godt modtaget og indkvarteret i et stort værelse med altan og udsigt over skærgården. Efter indflytning og lidt afslapning gik vi til spisning. Med i den ”pakke” vi har købt er der en tre-retters middag på ankomstdagen – og det var ganske lækker mad.

Vi sluttede dagen af med at gå en lille tur langs den lille lystbådehavn, hvor det stille vejr og den nedgående sol rundede en fin dag af.

Klik her for at se "Ankomst" (8:03)

Onsdag den 24. maj:
Vi stod op til et fantastisk flot vejr med næsten ingen vind og høj, klar himmel.
Efter en flot morgenbuffet var vi klar til dagens tur ved 9-tiden.

Første del af turen gik til nogle af de mest spændende helleristningsfelter, som området er så rigt på.
Vi besøgte Litsleby, Aspeberget, Vitlycke Museum med bronzealderhuse og Fossum, som vi tidligere har besøgt for mange år siden. Alle steder så vi eksempler på, hvad vore forfædre kunne frembringe alene ved at banke med en sten på det grundfjeld, der blev slebet jævnt af sidste istids gletschere.

Klik her for at se "Helleristninger" (7:18)

Så blev det tid til at besøge Fjällbacka. Det er en hyggelig lille by – men også utrolig rodet. Roderiet kommer af, at byen er bygget på og mellem en del klippeknolde, hvilket har medført en ret besynderlig vejføring i byen. Det var dog sjovt og hyggeligt at opleve byen, hvor de mange spændende historier i Camilla Läckberg’s romaner foregår.

Vi fortsætter så sydpå og kører gennem de små havnebyer Hamburgsund, Bovallstrand og Hunnebostrand til Smögen, der ligger på en ø ude i Skagerrak.
Her oplevede vi et helt fantastisk miljø, hvor skærgårdskysten virkelig er imponerende.

Hjemturen gik ad veje lidt længere inde i landet, men stadigvæk i et ret varieret landskab.
Vi var godt trætte og fyldt med spændende indtryk, da vi nåede tilbage til hotellet ved 18.30-tiden.

Klik her for at se "Skærgården mod syd" (9:53)

Torsdag den 25. maj:
Dagen er afsat til hovedsageligt at se på skærgården længere nordpå.
Vejret tegner igen til at blive fint med temperaturer på 16 – 18 grader og svag vind.
Vi starter med at lede efter et muligt spisested i Grebbestad, da menukortet på hotellet ikke er voldsomt varieret.
Vi finder et par steder og noterer os navne og placering. Derefter ser vi lidt på den ret store kirke i Grebbestad og fortsætter så til et lidt specielt gravfelt ved Greby lidt uden for byen, ser en gammel sten-labyrint ved Ulmekärr og besøger Tjurpannans Naturreservat inden dagens første skærgårdskyst møder os ved Havstenssund.
Lidt længere nordpå besøger vi øerne Galtö og Resö.
Derefter følger et besøg på Råssö og endnu et tak nordpå ligger Daftön, Oddö, Tjärnö og Saltö med Koster Nationalpark og Lindholmen Udden.

Det var alle spændende steder, hvor man fik et indblik i, hvordan man indretter sig på de små øer. Stort set alle huse havde en privat bådebro med tilhørende båd. Båden ser ud til at være et vigtigt transportmiddel på denne egn.

Vi var tilbage på hotellet ved 16.30-tiden. Så er der tid til et par timers afslapning før vi vil køre de små 3 km til Grebbestad og spise.

Vi fandt et udmærket spisested, der hed ”Sjöbjörnen”. Efter spisningen gik vi en lille tur langs havnekajen, og her viste der sig at være de første 10-spisesteder.

Klik her for at se "Skærgården mod nord" (8:04)

Fredag den 26. maj:
Ikke meget at sige om dagen – det var jo heller ikke meningen, at det skulle være andet end en hjemtur. Det blev turens varmeste dag - vi rundede de 25 grader. Kort efter Nyborg blev vi fanget i en kø, der var opstået pga et færdselsuheld, som vi dog ikke så noget til. Vi var hjemme sidst på eftermiddagen efter 720 km.

-----------------------

Konklusion:
Det blev en dejlig lille tur, hvor vi oplevede såvel natur som kultur – og så var vi jo tilsmilet af et pragtfuldt vejr på hele turen.